Saturday, September 22, 2007

!!..أنا شاب تافه



ليه كتير من الناس يتحرجون من اظهار شخصياتهم الحقيقية , ليه دايما محاولات التجميل لرسم وايضاح صفة غير موجودة؟! .. في مرة كنت بتكلم مع بعض المذيعين الشباب اللي بيقدموا برنامج شديد السطحية والتفاهة , مش عارف ليه حسيت ان الناس دي مدعية تقافة , بيظهروا انهم مجتهدين وبيحاولوا يقرأوا رغم ان عقلياتهم وتصرفاتهم ومناقشاتهم السطحية في البرنامج تدل على العكس تماما..!!

مش مطلوب من كل انسان في الدنيا انه يكون أسامة انور عكاشة ولا ابراهيم عيسى في ثقافته , ولا من المفروض كمان اننا نكون مغيبين سطحيين ولا نفقه شيء , لكن أقسم لكم أن يكون الانسان تافه ولا يحاول أن يثبت العكس هو أفضل وأكثر احتراما لنفسه وللآخرين من اللي بيحاول يدعي المعرفة.

اللي بيحزنني وبيجنني إن شباب مصر ليسوا بتلك السطحية ولا السذاجة كما تحاول البرامج الشبابية أن تؤكده وما يحاول الكثيرون من الأجيال السابقة تأكيده, صحيح أن هناك نسبة من الشباب مغيبة ونسبة أكبر محبطة لكن السبب هو الكبت اللي بيمنع الشباب من المشاركة الفعالة في الحياة السياسية , السبب هو الكوسة والرشوة اللي اصبحت مسيطرة على كل تعاملاتنا في المجتمع ,أصبح اللي له ظهر واللي عنده واسطة مؤهلا أكثر من الموهوب أو صاحب التخصص..!!

الشباب اللي بتجيلهم فرصة مش على مقاسهم لأن الظروف والواسطة وحسابات أخرى ساعدتهم للحصول على الفرصة بيحسوا بالفجوة الواسعة اللي بين امكانياتهم وثقافتهم وبين المكانة اللي الواسطة اتاحتها لهم,ربما لذلك يلجئون للتصنع وارتداء ثياب المعرفة والثقافة ليثبتوا أنهم لم يأخذوا موقعهم هذا بضربة حظ وأنهم مجتهدون.

ربما أقبل إذا حاول هؤلاء أن يجتهدوا بجد , وأن يملئوا الفجوة بإضطلاع حقيقي وإكتساب خبرات تساعدهم على ملئ المكانة التي وضعوا فيها ولن أقول بالطبع أنهم وصلوا اليها, لكني بالطبع لا أقبل أبدا أن يدعي هؤلاء بما ليس فيهم ولا هم أهل له.

لو أن أصدقائي من مقدمي تلك البرامج الشبابية يصارحون أنفسهم بأن ما يقدموه هو على سبيل الهزار وتضييع الوقت , فلا مانع من ان تكون مساحة على الشاشة للترويح والهزار , لكن أن تكون تلك الصفة هي السائدة في كل برنامج شبابي يظهر في الفترة الأخيرة فهذه كارثة.

أيضا البرامج الشبابية في حاجة إلى عمق أكثر بلا أن تتخلى عن الروح الشابة , في حاجة أيضا للنزول إلى الشباب في الشارع وعمل تقارير من الشارع الحقيقي وليس من المولات والأندية الكبرى.

البرامج الشبابية في حاجة إلى الغاء ذلك الخط الأحمر السخيف الذي يحيط بأي موضوع شائك يجب الحديث عنه فحين يلجأ أي برنامج شبابي لمناقشة أمر شائك يظهر الخط الأحمر ومعه أو بسببه تظهر المناقشة سطحية واهية.


الشباب في حاجة لبرنامج حقيقي يقدم لهم القيمة الحقيقية بلا استخفاف أو تسطيح وأيضا بلا فذلكة أو كلكعة للأمور , الشباب محتاج برنامج يكون صاحبه بجد , صاحبه اللي ينصحه بلغته البسيطة واللي يساعده بدون إعطاء أوامر في تخطي مرحلة مهمة من حياته بنجاح.

3 comments:

مشربية said...

مش عارف اقول حاجة بس اللي بيثبت كلامك برنامج "مسائك سكر سادة" التقارير اللي بتكون عن اهم خبر في الجرنال انهردة لازم في الاخر يجيبوا واحد ولا اتنين يقولوا "و الله انا لسة ماشوفتش الجرنال - هي الجرايد بتقول الحقيقة - انا مبشتريش الجرنال اصلا " خذ عندك حجات كثير قوي
و اخيرا انت وحيشني موووووووووووووووووت ولازم نتقابل كلنا مع بعض
خلي بالك علي نفسك

آخــر قــرصان said...

صبرى النجم....
ايه الكلام الجامد ده..
بص اقترح عليك اقتراح.. ياريت تناقش الموضوع ده فى اى الحلقة الجاية ليك او اول وقت تطلع فيه على الهوا لانه بجد كلام موزون ورسالة واضحة ورغم انى فعلا كنت ناوى اتكلم على الموضوع ده زى ما اتكلمنا فيه قبل كده بتاع النقابة..
بس من الاخر تحياتى لنظرتك الثاقبة وتحليلك الميسر للموضوع ده
وسلاموووز ياصبرى

آخــر قــرصان said...

بالحق... فيه هدية ليك عندى
ياريت تزور المدونة بتاعتى وتاخدها..
بس مش حقبل ياعم صبرى الا انك تاخدها ماشى يامان؟
مستنى ردك على الهدية ؟؟
وتحياتى ليك