Friday, May 25, 2007

!!..مواعداني وطال الانتظار


Photo: Ahmed El Masry


عديت العشرين بسنوات قليلة , ولسه مستنيها ..!! يا ترى اتأخرت ولا أنا اللي مستعجل ؟
, من 3 إعدادي وانا بشوف العيال زمايلي بيحبوا وكل واحد فيهم مظبط واحدة من مدرسة البنات
اللي بينا وبينها سور , رغم كده كنت من القليلين جدا جدا اللي مش بيحبوا بنات!
وبعد ما طلعنا ثانوي وبدأت مرحلة الإحساس بالرجولة وتبعيتها من تزويغ من المدرسة
والتدخين والفرجة ع الأفلام الثقافية وخلافه ,
بدأت القلة القليلة اللي محبوش في اعدادي يحبوا في ثانوي
وكل واحد من زمايلي وأصحابي كان مظبط وعايش
حياته , وأنا زي ما أنا لا خطوة قدام ولا خطوة ورا..!!
طلعنا من الثانوي للجامعة وبقى كل الناس اللي مأنتمين ومظبطين
بيدوروا ع الجديد في الجامعة , والعبد لله قرر هو كمان انه يظبط في الجامعة
ويبقى شاب بجد .
في أول يوم دراسة ضربت الطقم الجديد والنضارة ام عدسات زرقاء ( كانت موضة وقتها )
وفلقت شعري من النص واتكلت ع الجامعة ,
دخلت الكلية راسم وش التناكة لأني كنت عارف وقتها ( اخوكم فتك )
ان البنات بتموت في الشاب التقيل .
عدى يوم والتاني واخوكم معرفش اي مزة من مزز الجامعة
الا واحدة كان بينه وبينها مجرد نظرات فهم بعد كده انها اعجاب من البنت دي
بس بعد ما كانت الفرصة راحت.
شوية شوية انمدجت في الجامعة واتصاحبت على شلة كانوا كارهين تناكتي في الاول
لكنهم بعد كده عرفوا اني انسان كويس من جوه بس دخلتي عليهم كانت غلط ,
تخلخلت في دهاليز الجامعة والشلة اكتر وكانت لسه دماغي بتدور على واحدة
تملى الفراغ العاطفي اللي جوايا وكنت بحس ( بيني وبينكم ) بشوية حقد ناحية زمايلي
المرتبطين بس مش لأنهم مرتبطين , لأ عشان انا مش عارف اعمل زيهم.
شوية شوية ومع حبة التجارب اللي الواحد مر بيهم وشوية الكتب اللي قريتهم
بدأت أفكر في الموضوع دا بشكل مختلف واحس ان اللي مخليني مش قادر آخد خطوة زي دي هو الخوف
, بس مش الخوف من ان البنت تصدني او لا , مش دي الفكرة ,
انا خايف لأن ليا اخت بنت مش حابب اني اشوفها في موقف زي دا
– طبعا انا مش بتكلم عن علاقة الحب المحترمة , انا بتكلم عن التظبيط.
منكرش اني لحد دلوقتي لسه دماغي مشغولة بفكرة الحب وقلبي مازال بيعاني من حالة الفراغ دي
, ومبقتش عارف هل طريقة اصحابي في البحث عن الحب صح ,
ولا انتظاري انا لأميرة أحلامي هو اللي صح؟ ,
برضه انا مش جاي هنا اشكي لكم همي لكني جاي اقول لها ( هي بس )
تعالي بقى وكفاية تقل عليا , انا محتاجك اكتر منك ,
مستنيكي بنار الشوق , مستنيكي.

13 comments:

مشربية said...

جميل منك يا صبري انك تخلي اصحابك يكتبوا معاك في البلوجز بتاعتك بجد روح جميلة ياريس
يا مصري هي مرة واحد شوفتك فيها قلت لنفسي الواد دة تلقية مقطع السمكة كلها و بعدين انت واد زي الفل و امور كل الحجات دي ... امال انا اعمل اية يا حبي انا بعاني من موضوعين

الاول:اني بتهتيه تهناها متغاظ منها لانها منعت توصيل كلمتي للي بحبها
و كل لما اشوف واحدة اقول : المكان دة بيفكرني بيك
لاني و انا فية كنت بفكر فيك
رسمت صورتك بترف صباعي قلت جايز تفتكرني تاني
اول مرة شوفتك فيها صورتك ماسبيتش خيالي و بعدها بفترة استغربت حال لاني كنت بحاول افتكرك في بالي
رد عليا تفكيري و قال انها مش من نصيبي .
هو دة حالي يا عم مصري ازاي بقة انت تكون زيي اية ممعنكش مرايا في بيتكم
الف شكر يا ريس علي الموضوع

Anonymous said...

تعرف يا صبرى
كلامه حلو اوى اوى
واحساسه احلى بخوفه على اخته
بس الحب يا احمد
آه من هذا المدعو
عجيب بجد
بيخليك تتشقلب ارجوك متحاولش تحب
يمكن لانى ......عانيت كتير
:s
بس اعمل ايه هو الى مستقصدنى والله
انا لما بسمع الناس الى بتقول بحب وبتاع وسعيده وفرحانه
وانا





حزينه والله مبعرف
بس قرار الكتمان والاحتفاظ بقلبى جوه صدرى جوه مجموعة اقفاص وحدود واسلاك شائكه مكهربه افضل
انه يموت ..ويصدأ وينقتل احسن

على فكره يا احمد
هى دى صورتك بجد؟
بصراحه
انت هندسم يعنى ......
ههههههههههههه
تحياتى يا صبرى

صبري سراج said...

انا اللي كاتب الموضوع مش المصري يا اخوانا

انا بس حاطط اسمه تحت الصورة لأنها صورته

صبري سراج said...

نسيت اقول كمان ان الموضوع من الخيال .. يعني مش عن تجربة شخصية

Sarah el eskafy said...

نسيت اقول كمان ان الموضوع من الخيال

اه كده اوك
والا كان هيبقى لي كلام تانى انت عارفة كويس:@

وبعدين على فكرة بقى معلومة ليك
فلقة شعرك من النص هى اللى مطفشة البنات
غيرها يمكن تتكعبل فى واحدة(اموشن بيطلع لسانة)

Anonymous said...

خلاص ياعم , عرفنا ان انت الى كتبته , مش عايز اعمل انا مدونة وانافس .. انت عارفنى مبرحمش :D

محمد .. انت شاب طيب اوىو زى العسل والله , الواد صبرى بيحبك اوى وانا كمان شرحه :D
شكرا يا شيماء على التعليق الهندسم :D

سوسا جابت من الاخر يا صبرى يا صديقى, العيب طلع في فلقة الشعر :( :P

nohamy said...

يااا الحكاية بتفكرنى بواحد صاحبي اوي .. على طول معايا
كلنا كدة يا عم صبري

بس بدرجات .. ساعات تحس ان الطبيعي كل واحد ماشي مع جريل فريند وساعات العكس

شيماء الجيزى said...

احم احم

انت بتقول ايه يا صبرى ،،، شكله احساس دفين جواك ونسبة لاحمد

انا على فكره مع ساره بقى
فلقة الشعر هى السبب
:p
اعدلها يابنى
يمكن تتعكبل فى اى حد يبصلها


احمد
انا مقولتش مجامله
هى هندسيم يعنى هندسيم
وبتعرف تتصور كمان
لو وقعت تحت ايدى هطلعلك صور
:d

تحياتى يا صبرى

Anonymous said...

هتيجي هتيجي متقلقش يعنى هيا هتروح فين لازم فى يوم هتقابلها مدورش عليها هتلاقيها قدامك لوحدها

صبري سراج said...

يا خونا خلاص انا بدأت احس اني صاحب الحكاية فعلا (ايمموشن واحد بيضحك ) بقولكم ايه
انا داخل دلوق بس عشان ارحب بمروة عوض ضيفة مدونتي الجديدة

شباب روش طحن said...

بصراحة هو ده الكلام الكويس أستناها لحد ما تيجي لوحدها وصدقني حاتكون علاقتك بيها أحسن من علاقة أصحابك بالبنات ألي حايكونوا ظبطوهم في نفس الوقت ألي أنت حاتلاقي فيه أميرتك السبب إن أنت حاتكون علي الزيروووو فتبقي أفضل بس المهم تكون الأميرة كويسة وبنت حلال

Anonymous said...

احلى حاجة فيك يا احمد بساطتك و سلاستك و اسلوبك في التعبير عن مشاعرك باسلوب يخلي القارئ مستمتع جداااا و مش قادر يسيب اللي بيبقراه برغم البساطة الشديدة اللي بتكتب بيها

ربنا يوفقك بقى و تدق على بابك بعد ردي دة على طووووووووووول

Anonymous said...

القلب من غير حب وحيد لكن مرتاح
و الحب لمّا يهل يجيب ألم و جراح
الخالي بيتمنى يلاقي وليف
و العاشق بيتعذب مسا و صباح


ربنا يصبرك يابوحميد ياجامد